Hercegovački raj u srcu Sarajeva
21. jul 2013. | Širi zavičaj | Autor: M. Durkalić | Pogledano: 2028 puta
U ovo doba prije godinu dana Malka Alić je od svoje majke dobila ključeve trgovačkog prostora u centru grada, u Općini Stari Grad. Prostor je bio u vlasništvu njene porodice već 30 godina, te im je ponovo dodijeljen, međutim, po vlastitom priznanju, Malka je bila posljednja u porodici za koju su mislili da će nastaviti tradiciju.

Danas,godinu poslije, Malka je suvlasnica specijalizirane trgovine hercegovačkim proizvodima, koja se nalazi u trgovačkom centru u Ulici Mula Mustafe Bašeskije 7, iza Tržnice. Malka kaže da je "Ujedinjena Hercegovina" nastala, kao i sve dobre stvari, iz ljubavi.

Priča je sljedeća: prije pet-šest godina, Malka je na festivalu kratkog filma u Stocu upoznala rediteljicu Jasmilu Žbanić i njenog supruga Damira Ibrahimovića. Sve troje su bili oduševljeni Stocem te ih je spojila iznenadna ljubav prema ovom hercegovačkom gradu.

"Nakon toga nikad više nisam krenula put juga, a da nisam svratila u Stolac", kaže Malka. Njihove posjete Hercegovini nastavile su se zahvaljujući upravo filmu - tokom radionica koje je organizirala producentska kuća Deblokada, a na posljednjoj je bila i Malka, koristili su usluge članica stolačkog Udruženja Orhideja koje proizvode razne džemove, sokove, sosove i slatka u okviru Zadruge Hercegovka. Tako se rodila njihova ljubav prema hercegovačkim proizvodima.

Nekoliko godina kasnije, iskrsnula je prilika za otvaranje trgovine. Malka je razmislila o tome šta želi i zaključila: "To je trebalo biti nešto što najviše liči na mene, a ja sam shvatila da želim izvući iz sjene male ljude kojima se divim, a koji se bave proizvodnjom hercegovačkih proizvoda." Porazgovarala je sa Jasmilom i Damirom te otkrila da su oni imali isti san kao i ona, pa su odlučili da zajedno pokrenu "Ujedinjenu Hercegovinu".

Ostatak priče se, kaže Malka, odvijako kao neki lijep film. Malka je prvo otišla u Stolac, gdje je upoznala većinu proizvođača, a potom je, slijedeći preporuke, obišla i ostatak Hercegovine. Dizajnerica Ajna Zlatar je napravila logotip koji je ujedinio motive stećka i nara, a logotip i naziv "Ujedinjena Hercegovina" je potom testiran kod svih proizvođača, kako bi saznali šta oni misle o budućem nazivu i imidžu trgovine. Logotip i naziv naišli su na odlične reakcije i tako je rođena "Ujedinjena Hercegovina".

Nakon papirologije i procesa registracije, koji je, kako kaže Malka, prošao iznenađujuće lako, "Ujedinjena Hercegovina" otvorena je 28. decembra 2012. godine. Ahmed Burić je napisao deset priča o proizvođačima čiji se proizvodi mogu naći u "Ujedinjenoj Hercegovini", a koje se mogu pročitati na FB stranici putem koje svi svakodnevno mogu doznati detalje o ponudi radnje i novim proizvodima koji pristižu svake sedmice.

Preporuka "Ujedinjene Hercegovine" nije samo preporuka za kupovinu proizvoda, nego i za istraživanje turističke, kulturne i svake druge pozadine kroz ove proizvode. "Kada pijete vino ili sok od nara ili zove, voljela bih da poželite saznati odakle to dolazi, i da to bude inspiracija za posjetu tim divnim krajevima koji zaista jesu naša Toscana, Provansa ili Istra. Hercegovina je još uvijek neotkrivena, a predstavlja veliki potencijal", kaže Malka.

Iako uz smijeh priznaje da nema ama baš nikakvih hercegovačkih korijena, te da su Jasmila i ona stopostotne Bosanke zaljubljene u Hercegovinu, Malka ne krije fascinaciju Hercegovcima i Hercegovkama koji se bave proizvodnjom domaćih proizvoda: "Ti ljudi zaista jesu inspiracija. Rade ono što vole, rade to na najbolji mogući način i istrajni su u tome. To je ono što meni, ali sigurno i mnogim drugim ljudima u BiH, nedostaje kao vrsta podstreka, kako bismo znali zašto smo uopšte ovdje, odnosno da li imamo više predrasude i strahove nego slobodu da nekim stvarima pristupimo od srca."

Zajedno sa ženama iz Orhideje, proizvedene su i sušene smokve u čokoladi - "smokvolada", a potpuni hit je postao prvotno eksperimentalni džem sa breskvama i lavandom, koji je nakon dolaska u sarajevsku radnju odmah razgrabljen, a sada je dio redovne ponude. Najnoviji proizvod je "aceto balsamico" sa smokvama, koji su također osmislile žene iz Orhideje. Ako se pojave novi proizvodi, poput džemova jagoda-zova i jagoda-nana iz Orhideje, Malka napravi degustaciju: mušterije daju svoje mišljenje. Malka bilježi, i na osnovu tog sistema se donosi odluka hoće lo se neki proizvod dalje prodavati.

Malka želi pomoći proizvođačima iz Hercegovine da se izbore za svoje mjesto na tržištu: "Njima je Sarajevo daleko i komplikovano te zaziru od njega zato što su u nekom drugom ritmu. Oni ustaju u pet ujutro, rade svoje poslove i ne zanima ih sarajevska administracija koja radi od 8 do 16 sati. Želim da Ujedinjena Hercegovina bude mjesto gdje će raditi ljudi koji su educirani, spremni i sposobni da pomognu zaštitu naših autentičnih proizvoda, jer mi jesmo teritorij koji će EU zgrabiti. Zašto ne bismo bili spremni za to?"

(Dani)
 
Print verzija Posalji prijatelju Dodaj u Favorite
  Register